vrijdag 16 oktober 2009

Tip: Fluit zoals je bent

Vandaag een zíelig gedicht. Dus niet verder lezen als je daar niet tegen kunt.
Papa en ik zongen
in een groen, groen knollenland
toe we jou
- heel parmant - zagen zitten
langs de kant van de weg.
Hoorden je lange oren niets?
En wat zagen je ogen?
Speelde je soms haasje-over
met de banden van onze wagen?
Na de klap
waren wij stil.
Ik keek naar papa.
Die leek ineens
op een verdrietige jager.
Dichter: Linda Vogelesang. Uit: Fluit zoals je bent. Edward van de Vendel heeft de gedichten uitgekozen en Carl Kneut maakte de mooie tekeningen.

Dit gedicht, niet zielig maar grappig, staat er ook in: 
Alle wriemeldiertjes
alle wiebeldiertjes
alle kruip- en kriebeldiertjes
zitten verstopt in het hoge gras.
Ik zou maar op mijn tenen lopenals ik jou was.
Dichter: Joke van Leeuwen. UitgeverijQuerido/De Eenhoorn, 2009

Trouwens: Edward vd Vendel krijgt op 6 november De Glazen Globe voor zijn boek De Gelukvinder, over de vlucht van Hamayun en zijn familie uit Afghanistan. De Glazen Globe wordt om de twee jaar gegeven aan de beste aardrijkskundige jeugdroman. Gefeliciteerd Edward!

De gedichten zijn geplaatst met toestemming vooraf van uitgeverij Querido.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten